On and about Bonsai


torsdag 4 oktober 2012

This one in swedish, soil substrat test

En av våra medlemmar, Henrik Björck har utfört en mycket bra test som jag här vill uppmärksamma.
Nedan följer uppgifterna.
Henrik kan nås på henrik.bjorck@bonsaicutttingsstockholm.se:

Följande testades, enligt bilderna nedan

-Grus (Gata, grustag)


-Jord (min egen blandning, bark, grus mest leca)



-Kattsand (Eldorado)



-Akvariesand (från Hornbach)



Först testade jag 2dl av varje, partiklar mindre än 1mm silades bort (med den klassiska pastasilen)
Partiklar större 4,5mm silades bort (med en bärsil)

Sedan tog jag 1 dl av varje tillsatte 1dl vatten. det fick dra åt sej i 30 sec, för att sen rinna av i 30s. Efteråt vägde jag materialet igen och fick då fram hur mycket vatten som hade absorberats eller fastnade mellan partiklarna.
Ska även testa igen med längre blötläggning 15m t ex, i framtiden.


Resultat:

-1 dl Grus torrt 155g Vått 167g Upptagning vätska 12g/1dl

-1 dl Jord torrt 59g Vått 76g Upptagning vätska 17g/1dl

-1 dl Kattsand torrt 55g Vått 87g Upptagning vätska 32g/1dl

-1 dl Akvariesand torrt 67g Vått 80g Upptagning vätska 13g/1dl


För och nackdelar:

-Grus, minimal uppsugning, bra kornstorlek, minimalt med restprodukter.

-Jord, minimal uppsugning, stor variation av storlekar och material.

-Kattsand, mycket bra uppsugning, billigt, relativt mycket spill, stora partiklar

-Akvariesand, dyrt, jämn och bra partikel storlek, medel spill

Slutsats (för min egen del)
Använda kattsand i 1/2 krukan eller mer. Resterande en blandning av min befintliga jord med inslag av akvariesand-grus för att få mer fukt uppe i krukan och en behaglig yta.

Har även testat avdunstningen 1t efter 3t efter men ingen större effekt i rumstemperatur i plastbunke.

( 1 dygn senare )
Nu är testet klart. Min egna blandning fallerar helt klart om man inte driver upp pil.
Med tanke på att det nu ute är ca 10 grader och mycket fuktigt lär det väl aldrig torka upp med min jord.

Kattsanden står ut långa väger när det gäller att hålla vatten, nästa test måste bli på japansk substrat, Akadama, Kanuma, Kiryu och kanske Keto.


Avdunstning (rumstemperatur ca 21-22 grader):
g = vikt vatten

Grus
- Start 12g
- 1t 8g
- 3t 8g Minskning i % 33
- ca 10t 4g
- 24t 2g Minskning i % 83

Jord (min egen blandning, bark, grus mest leca)
- Start 17g
- 1t 17g
- 3t 17g Minskning i % 0
- ca 10t 13g
- 24t 8g Minskning i % 53


Kattsand (Eldorado)
- Start 32g
- 1t 32g
- 3t 31g Minskning i % 3
- ca 10t 26g
- 24t 21g Minskning i % 25


 Akvariesand (från hornbach)
- Start 13g
- 1t 13g
- 3t 12g Minskning i % 8
- ca 10t 7g
- 24t 3g Minskning i % 77

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar